Olajos magvak, hmmm...

7:31 Unknown 0 Kommentek





Tavaly már 2014-ben elkezdtem a vegán lét felé kacsingatni, de tudtam, hogy egyik napról a másik nem érdemes átállni ezért két apróbb kis szokást vettem fel újonnan.

Amit már megtettem

Fel kellett térképeznem, mi is az igazán állati eredetű étel. A vegetáriánus étrendben a tejtermékek és a tojás fogyasztása elfogadható, de a vegán életforma ennél szigorúbb.

Egyrészt amúgy is érzékeny vagyok egy picit a laktózra így ezt nem volt nehéz nélkülöznöm, de erről legközelebb mesélek majd.

A másik, amit már megtettem, hogy kicsit utána néztem az egészséges zsírbevitelnek. A tojásban megvan a tökéletesnek elfogadott 2:1 arányban javasolt telített zsírsav : telítetlen zsírsav bevitel. Viszont ezt is érdemes mellőzni hiszen az állati eredetű ételek császára tápanyag és összetétel tekintetében.

A zsír viszont valahogy érdemes bevinni. Nem, nem a lecsóra és egyéb jó zsíros ételekre gondolok. Sokkal inkább az olajos magvakra. De ezt hogyan együk?

Mi van a magvakban?

Tök jó, hogy kérdezed. A magvak főként telítetlen zsírsavakat tartalmaznak és az ebben oldódó (ADEK) vitaminokat is. Ezután nem volt nagy kérdés mi lesz a zsírbevitel eszköze, de mennyi az annyi?

Annak idején, mikor koleszos voltam, valahogy nem esett nehezemre betolni egy egész zacskó sós mogyorót a kis arcomba, ami aztán meg is látszott. Nem híztam el tőle, csak iszonyúan pattanásos lettem. Én meg nem tudtam mitől...

Jó, hogy vannak benne zsírok, meg vitaminok ráadásul a szénhidrát felszívódásuk a leglassabb és még a fehérjéik is csodaszámba mennek, de jóból is megárt a sok. Kellett tehát adagolni.

Mennyi az elég?

Elég? Hát jó kérdés. Edzőként konyítok kicsit az étrendekhez, és okosan kiszámoltam, hogy mondjuk 75kg-os férfinek 1gramm per testtömegkilógrammonkénti ajánlott mennyiséggel számolva napi 75gr zsírt kell bevinnem.

Matektudásom az eget verte, mikor még arra is rájöttem, hogy 2:1 arányban a 75gr zsír harmadát kéne bevinnem magvakból. Tehát 25gr zsír kell, ami kesudióban pont egy zacskó lenne (70gr egy zacskó). Ez elég súlyos, így kicsit szétnéztem a neten és kértem tanácsot egy dietetikus barátomtól is.

Az eredmény: NEHOGY BEVÁGJ EGY EGÉSZ ZACSKÓ KESUDIÓT NAPONTA!!!!

Az utánanézés viszont nagyon megérte, pontos mennyiségeket találtam, amiket ellenőriztettem is.

Egy adag egy napra

Találtam 5 féle olajos magvat, amiket pontosnak mondható mennyiségekkel láthattam el.
Ezek a:
- Kesudió: napi max. 15 szem (ha fél szemet találsz az egynek számít!)
- Dió: napi max. 4 egész szem dióbél
- Pisztácia: napi max. 10 szem
- Mandula: napi max. 23 szem
- Mogyoró: napi max. egy összeszorított kis tenyérnyi (pontos mi?)

Ezután azt csináltam, hogy szerváltam 4 kis dobozt és mindenből bevásároltam. A dobozokkal együtt kb 3 ezer forintot költöttem erre, de úgy 3 hétre elég is. Aztán már csak a magvakat pótoltam.

Kezdők hibája

Amikor elkezdtem így adagolni naponta, akkor esténként szedtem, de ezt azóta felülbíráltam.
Este ugyanis már felhalmozásra áll át a szervezet, de ettől még ehetsz hat után nyugodtan.

Viszont reggelre az epeműködés és a megfelelő emésztés beindítására kifejezetten jó hatással van, ha betolsz egy adag olajos magvat. Persze a reggeli mellé.

Mi volt az esti hiba eredménye? Hát nem az elhízás, viszont a szervezetem nem feldolgozta, hanem eltárolta a zsírokat. Ebből az lett, hogy zsírosabb lett az arcom és alkalmanként lett egy-egy pattanásom.

A javaslatom tehát, hogy reggelente tolj be egy adag olajos magvat, és a lassú emésztése miatt szépen beáll a napi anyagcseréd és emésztési ritmusod is. Ha netán kipattognál, mert kiegészítetted egy kis zsírosabb lecsóval a napod, akkor egy-két napra hagyd ki a magvakat.

Ha tetszett a cikkem és hasznosnak találtad, bátran oszd meg vagy  iratkozz fel  és nem maradsz le a következőkről sem.

Köszönöm, hogy olvastál.

Üdv. Kulcsár Balázs
a lassacskán vegán edző





kép forrása: http://menshealth.hu

0 megjegyzés: